چگونه آلمانی‌ها آماده پذیرایی از نیروی کار خارجی می‌شوند

بسیاری از شرکت‌ها در آلمان در جستجوی نیروی کار در خارج از این کشور یا در بین مهاجران به این کشورند. با توجه به اینکه آلمان چندین دهه استقبال چندانی از مهاجران نمی‌کرد، اینک چگونه می‌خواهد به نیروی کار خارجی خوشامد بگوید؟

در برخی عرصه‌های شغلی و مناطق آلمان نیروی کار تحصیل‌کرده و متخصص کمیاب است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در صورت ادامه وضعیت کنونی، آینده سختی در انتظار شرکت‌های آلمانی خواهد بود. از این رو بسیاری از این شرکت‌ها در فکر استخدام نیروی کار از کشورهای دیگر یا از میان مهاجران به کشور خود هستند.

افرادی چون کای تکن‌تروپ، مدیر بزرگترین کارخانه تولید در و پنجره در اروپا “تکن‌تروپ”، می‌دانند که “اگر امروز کاری نکنند، فردا نیروی کار نخواهند داشت”. این شرکت که در شهر فرل در ایالت نوردراین وستفالن واقع شده، دست به یک سری اقدام‌ها زده تا به جذب نیروی خارجی کمک کند.

از جمله اقدام‌های این شرکت تدوین بروشوری است که در آن از استفاده از زبان سنگین فنی پرهیز شده و برعکس به زبانی ساده مقررات ایمنی برای انجام کار شرح داده شده است.

اقدام دیگر این شرکت ترتیب کلاس‌های زبان برای کارکنان خود است تا به مفاهیم فنی مربوط به کار خود تسلط پیدا کنند. کای تکن‌تروپ در این مورد از تجربه خود می‌گوید و شرح می‌دهد که کارکنان کارخانه را نمی‌توان از طریق اطلاعیه در مورد کلاس زبان به شرکت در این کلاس‌ها برانگیخت، چون بیشتر کارکنان دوست ندارند نشان دهند که به قدر کافی آلمانی نمی‌دانند.

مدیر کارخانه تکن‌تروپ می‌افزاید، برای همین او می‌کوشد که با نمایندگان کارکنان خود پیوند برقرار کند. به گفته وی، اگر نمایندگان از کارکنان بخواهند که در کلاس‌های آلمانی حضور یابند، امکان شرکت کارکنان سه تا چهار برابر می‌شود.

اهمیت شناساندن فرهنگ‌های یکدیگر به هم

کای تکن‌تروپ همچنین می‌گوید که می‌کوشد به ایجاد تفاهم فرهنگی میان کارکنان آلمانی و غیرآلمانی خود کمک کند. به عقیده او، کارکنان خارجی هنگامی احساس خواهند کرد که با روی باز پذیرفته شده‌اند که مجبور نباشند آداب و رسوم خود را پنهان کنند. او سمینارهایی را به قصد شناساندن فرهنگ آلمانی‌ها و غیرآلمانی‌ها به یکدیگر سازماندهی می‌کند. او همچنین تاکنون اطلاعاتی را درباره جشن‌ها و آداب مذهبی در فرهنگ‌های مختلف به آدرس ای میل حدود ۸۵۰ کارمند خود فرستاده است.

به نظر الکساندر بوهنه، کارشناس مسائل پرسنلی اتحادیه کارفرمایان آلمان، کمک به مهاجران برای تسهیل زندگی‌شان بسیار مهم است. وی می‌گوید: «از موضوع‌های ساده می‌توان شروع کرد. برای مثال کسی که از خارج می‌آید، نمی‌داند که نظام آموزشی یا وضعیت مهدکودک‌ها در آلمان چگونه است.» بوهنه می‌افزاید، کارفرما می‌تواند به حل مشکل‌های اداری کارکنان خارجی خود کمک کند. برخی شهرداری‌ها بروشورهای محتوی شماره تلفن‌ها و آدرس‌های ضروری اداری را در اختیار مهاجران می‌گذارند که به عقیده بوهنه، کارفرمایان می‌توانند آنها را با اطلاعات مفید و مشخصی تکمیل کنند که چاره کار کارکنان‌شان باشد.

“لازم نیست فرهنگ خوشامدگویی گران تمام شود”

بوهنه معتقد است که گرچه برای جذب نیروی کار خارجی باید وقت و هزینه‌ صرف کرد، اما برخلاف تصوری که ممکن است وجود داشته باشد، این هزینه سنگین نیست و ثمره خود را خواهد بخشید. وی تاکید می‌کند که جذب مهاجران در محل کار و نیز در جامعه تنها وظیفه چند سیاستمدار نیست که بدین منظور از دولت دستور گرفته‌اند، بلکه همه کسانی که با مهاجران در ارتباط هستند می‌توانند به سادگی نقشی در این میان ایفا کنند.

این کارشناس نمونه‌هایی را در این رابطه مثال می‌آورد: کارمند ترک کارخانه به کارمند جدید که اسپانیایی است در موارد اداری کمک می‌کند. یا دو کارمند، یکی اهل قرقیزستان و دیگری اهل آمریکا، به هم یاری می‌رسانند تا هر یک بتواند هموطنان خود را در شهر پیدا کند تا دلتنگ وطن خود نشود.

۱۲ هزار و پانصد کارمند از ۸۰ کشور برای کنسرن والدورف کار می‌کنند. هفته‌ای یک بار کارمندانی که دارای یک ملیت هستند با هم در سالن غذاخوری نهار می‌خورند. چند سال پیش کارکنان این کنسرن شبکه‌ای را برای کمک به یکدیگر ایجاد کردند.

بخش “منابع انسانی” این کنسرن به تازه‌واردان برای یافتن خانه، گرفتن تصدیق رانندگی، مراجعه به اداره‌های دولتی و کلاس‌های زبان برای خود و خانواده کمک می‌کند. اما به گفته سخنگوی مطبوعاتی کنسرن، یانا شوپل، “بهترین راهنمایی‌ها را کارکنان از همکاران خود دریافت می‌کنند”.

یکی از کارمندان کنسرن می‌گوید: «ما می‌توانیم از هم حمایت کنیم، چون هر کسی باید در اینجا راه خود را پیدا کند. آدم نمی‌داند که زندگی در اینجا چگونه است. برای مثال من که آمریکایی هستم، تعجب کردم وقتی شنیدم که مغازه‌ها در اینجا روزهای یکشنبه تعطیل است.»

در شرکت شیمیایی دلو در ایالت بایرن یک مسئول راهنما برای تازه‌واردان وجود دارد. این مسئول پیش از ورود کارمند جدید کنترل می‌کند و می‌بیند که همه چیز برای شروع کار او در محل کنسرن آماده باشد. مسئول راهنما سپس بخش‌های مختلف محل کار را به تازه‌وارد نشان می‌دهد، او را با کارمندان دیگر آشنا می‌کند و هنگام صرف قهوه یا نهار برای او شرح می‌دهد که سازماندهی کار در این شرکت چگونه است، چگونه می‌توان نهار یا قهوه خرید یا چه امکان‌های تفریحی‌ای وجود دارد. در نخستین ماه‌های آغاز کار کارمند جدید روشن خواهد شد که آیا او و شرکت برای کار با هم ساخته شده‌اند یا نه. و البته اینکه هماهنگی مناسب در آن میان موجود باشد یا نه را نمی‌توان به هیچ وجه به دست تصادف سپرد.

 

تلفن تماس : ۵۵ ۴۰ ۵۵ ۲۲ /۰۲۱

تلفن همراه : ۹۴۷ ۳۳ ۳۳ / ۰۹۱۲

E-mail: yussefzadeh@gmail.com